Aventuri din Eflakistan – ep. 2: Actele necesare erau opționale

Am povestit despre diferențele dintre „practica” și „legea” referitoare la eliberarea certificatului de urbanism.
Bineînțeles, acestea se întâmplă numai în acea țară imaginară menționată în titlu, nicidecum în România.

Am primit un răspuns la o petiție formulată în acel context. Pentru că este sublim nu aveam cum să nu-l pomenesc.

Pe scurt, instituția Avocatului Poporului îmi comunică un răspuns la petiție, la care anexează răspunsul dat instituției de Primăria Craiova (este vorba de Avocatul Poporului și de Craiova din Eflakistan, nu din România – așa cum spuneam, prima este o doar țară care imită România, însă a rămas la stadiul de „avem-legislație-privind-orice-detaliu-mărunt-al-vieții,-de-ce-am-mai-respecta-legislația?”).

În adresă, Avocatul Poporului îmi amintește obiectul petiției (îl știam, dar prinde bine o împrospătare a memoriei), după care îmi comunică faptul că s-a adresat primăriei și că, în urma răspunsului acesteia, a apreciat că problema sesizată a fost soluționată în limitele de competență ale instituției, nefiind necesară vreo altă intervenție. E genul de răspuns: „s-a rezolvat cererea dvs. individuală, nu ne mai interesează dacă practica respectivă continuă față de alții… să facă și ei cereri…”

„Piesa de rezistență” e alta: răspunsul primăriei. Pentru sceptici, îl public în toată splendoarea lui (v. pag. 3; poate chiar ajunge să fie de folos și altor trimiși la plimbare după acte „opționale”…).

Primăria Craiova, prin direcția sa de urbanism, ne spune că:
1. nu condiționează eliberarea certificatelor de urbanism de prezentarea unor acte sau planuri suplimentare față de cele din legislația aplicabilă (detaliile sunt prezentate aici) – dovadă că solicitarea mea inițială a fost soluționată în termen fără actele suplimentare;

comentariu de „hater”: după ce două stimate doamne de la respectiva direcție mi-au spus clar că după „termenul legal” voi primi un răspuns prin care îmi vor cere „completarea” documentației, faptul că am depus diverse petiții înăuntrul acelui termen, în mod evident, nu a fost de niciun ajutor…

2. documentele de pe „fluturașul” primit de la registratura primăriei au caracter opțional, în sensul că dacă solicitanții doresc prezentarea acestora, ele vor veni în sprijinul autorității publice, în principal pentru stabilirea într-un termen mult mai scurt a regimului juridic și a eventualelor servituți privind imobilul, care nu sunt întotdeauna menționate în extrasul de carte funciară pentru informare…

comentarii de „hater”:
– ultima dată când am verificat în dicționar „opțional” (din „actele au caracter opțional”, v. răspunsul primăriei) însemna „Cu caracter de opțiune; facultativ”, iar „necesar” (din „acte necesare”, v. „fluturașul” sau pagina de Internet a primăriei) însemna, fără prea multe vorbe, „Care este indispensabil în vederea realizării unui scop”, dar „limba e un organism viu”, sensurile mai evoluează, însă nu ajung atât de repede în dicționar; poate în doctrina mai nouă de drept administrativ a apărut noțiunea de act necesar-opțional și nu mai sunt la curent cu știrile…
– „dacă solicitanții doresc”… parcă și văd solicitantul: „dar, doamnă, vreau să depun și un extras P.U.Z. actualizat cu poziționarea imobilului, emis de Primăria Mun. Craiova – e plăcerea mea, doresc asta; chiar vreau să mai plătesc o taxă și să aștept extrasul P.U.Z.” sau „permiteți-mi să depun și planul de situație, întocmit de un cadastrist autorizat; am ținut neapărat să-l plătesc pentru lucrare și uite ce frumoasă e”…
– de ce ar dori solicitanții asta? pentru că în Eflakistan „regimul juridic” al unui imobil înscris în cartea funciară este o problemă foarte complexă, care nu poate rezulta din extrasul de carte funciară nici după ce ne-au imitat Codul civil… iar eventualele servituți nu se menționează întotdeauna în acel extras, însă cu siguranță pot rezulta din extrasul P.U.Z., din planul de situație întocmit de cadastristul autorizat sau din actul de proprietate (pe care uneori nu îl ai, pentru că… certificatul de urbanism poate fi obținut de oricine, pentru orice imobil…)

3. informațiile privind taxa aferentă emiterii certificatului de urbanism mi-ar fi fost comunicate prin email, conform solicitării mele…

comentariu de „hater”: bineînțeles că acel email încă aleargă printre noduri de rețea, routere, servere, căutând calea optimă către adresa mea de email… încă îl aștept din noiembrie 2018… și George nu mai vine… sau, poate, nu l-au trimis niciodată și mint în scris?

Ca de obicei, nu putem decât să ne bucurăm că nu trăim în Eflakistan, ci în România – acel stat de drept, unde legea se aplică, cetățenii sunt respectați, în niciun caz mințiți sau prostiți în față, iar autoritățile și instituțiile publice funcționează – conștiente că singurul lor scop pe lume este să acționeze competent și legal în serviciul zișilor cetățeni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *